Toleranţă şi identitate

Iulie 22, 2008

De ceva timp, tot felul de aşa zise dialoguri. Monologuri fără sens şi fără scop. Ar fi dialoguri dacă partea celalaltă ar fi dispusă să bage la cap argumentele şi lacrimile care se aduc. Lupta, pe viaţă şi pe moarte, între toleranţa ecumenistă şi identitatea naţională. Cred că în fiecare zi aud că trebuie să fiu tolerantă. Cu cei care ne-au ajutat, cu „amabilitate”, să avem români în rândul sfinţilor, români care n-au acceptat unirea cu Roma şi care au fost martirizaţi pentru asta. Cu cei care au purtat sângeroase războaie în numele unei schisme, unei minciuni la fel de evidente cu cele ale protestanţilor care calcă pe cruce şi care interpretează (tâlcuiesc e prea frumos să zic) Sfânta Scriptură după mintea lor. Cu cei care l-au schingiuit pe Părintele Piotr de Paşte. Mi se cere, din partea ortodocşilor care pretind că au o credinţă aşezată (uitând pentru moment, că Sfinţii Părinţi în frunte cu Sfântul Apostol Pavel, spun că atunci când crezi că stai bine să ai grijă să nu cazi, şi că atunci când stai pe loc de fapt eşti în cădere liberă) să fiu tolerantă. Să-mi iau credinţa pe bucăţele, înfulecând numai ce-mi convine. Adică, pot să iau partea care-mi place din canonul care îmi permite mie să mă împărtăşesc dar obligă caterisirea unui preot ce s-a împărtăşit cu schismaticii; să fiu eu fericită că m-am împărtăşit, şi restul să-l trec cu vederea. Să iau de bun tot ce zic Părintele Iustin Pârvu şi Părintele Arsenie Papacioc şi părinţii de la Athos, dar când ei spun că un astfel de preot este apostat, să trec cu vederea, să fiu tolerantă, să mă dezic de cei care îmi sunt modele spre sfinţenie. Mi se cere, în numele toleranţei, o periodică orbire, inconsecvenţă, o credinţă ruptă de realitate şi neangajată. Renunţarea la identitate. Identitatea, pe care adevăraţii ortodocşi (şi eu mă chinui, cu mila lui Dumnezeu, să lupt zilnic ca să devin un ortodox adevărat, fără să pretind că sunt deja) o unesc indisolubil cu credinţa. Pentru care români au murit. Oameni angajaţi, spălaţi de Adevăr şi trăind în deplina lui lumină.

Este un dialog surd, subiectul se confundă printre ziduri de mentalităţi închistate, scuze pe care ni le găsim pentru a ne justifica acţiunile într-un moment de slăbiciune. Acum 2 zile, doamna care m-a băgat prima oară într-o biserică, mi-a zis că e normal ca Mitropolitul Corneanu să fie iertat, că ea îl înţelege, că şi ea s-a împărtăşit cu greco-catolicii când a fost în pelerinaj la Medjugorje. Că Maica Domnului i-a dat semn să se împărtăşească, şi că perioada care a urmat a fost cea mai luminată din viaţa ei. Da, Mitropolitul Nicolae nu e cetăţeanul de rând Corneanu Nicolae, ci locomotiva după care acţionează Timişoara, este arhiereu, este reprezentant al BOR, şi gestul lui înseamnă că adevărul de credinţă nu e la ortodocşi, ci la catolici, dar trecem cu vederea toate astea. BOR-ul e în pragul unei schisme cu iz apocaliptic, dar nu prea contează. Ea are credinţa ei, şi toate astea o tulbură şi n-are chef. Ea nu suferă de astfel de patimi. Tatăl ei a făcut Aiudul. Cred că temporar a uitat, suferind de o amnezie similară cu cea a Mitropolitului Nicolae, uitându-şi în acelaşi timp şi identitatea şi purtând, cu mine, un dialog ca între surzi.

Pentru că credinţa este ancorată în real şi este şi o chestiune de pragmatism, să nu uităm nici informarea, nici realitatea, dar mai ales faptul că singuri nu ne mântuim, doar de dragul de a ne păzi o aparentă şi superficială pace sufletească. Şi să ne întoarcem la Războiul nevăzut. Lupta noastră de fiecare clipă cu noi şi cu stăpânitorul lumii acesteia, de dragul nostru. Ca să nu-L dezamăgim nici pe Cel răstignit pentru noi, nici pe sfinţii noştri.

Lasă un răspuns

