Multa dragoste și căderea de-a dreapta

Decembrie 6, 2008

Câteodată vorbesc atât de mult și acord atâta atenție anumitor oameni, chiar și preoților, că de Hristos uit să vorbesc. Uit să mă mai gândesc la El, când mă rog îmi trec prin minte numai acei oameni între care mi se concentrează viața. Uit că ale lor calități și minunății sunt dar de la Dumnezeu. Mă îndrăgostesc de ei și pe Dumnezeu nu-L mai bag în seamă. Slavă Domnului, de obicei mă dă tare cu capul de perete (iertați expresia, varianta ar fi mă bușește) și mă trezesc. Scriu asta aici acum pentru că observ o tendință de venerare a preoților, mai ales a duhovnicilor. Din nefericire, rezultatul acestei tendințe nu este o dragoste mai mare de Dumnezeu, ci de duhovnic. Nu este o mângăiere mai hotărâtă a aproapelui necăjit, ci o nebăgare în seamă a acestuia. Figura duhovnicului se mărește, crește până ne ocupă toate gândurile, toate acțiunile, toată inima. Și inima nu ar trebui ocupată de un om, ci de Dumnezeu Însuși. Vorba Acatistului Sfântului Ciprian, ne închinăm zidirii și nu Ziditorului. Atunci când acest lucru se întâmplă, cel mai greu e să ne trezim. Dacă dă Dumnezeu și ne trezim, dacă ne face acest imens favor, atunci să ne dăm seama că am căzut de-a dreapta și să ne ridicăm. Să-l vedem pe omul acela ca pe un om, prin care Dumnezeu vorbește, dar care rămâne totuși un om. Apoi să ne dăm seama de articulațiile vieții noastre, de obligațiile și de scopurile noastre. Și să-L primim în inimă, ca să avem ajutor și să-L vedem și în ceilalți, căci în toți El lucrează spre mântuirea noastră.

Lasă un răspuns

