Viața îl bate pe Ionescu

Iunie 15, 2009

Sâmbătă am fost la ultima piesă de pe stagiunea asta, Scaunele, la Bulandra. Toată ziua a stat sub semnul absurdului, unul mult mai absurd și mai grav decât al lui Ionescu. De dimineață am fost la TOB; la standul Patriarhiei, de unde vroiam să iau un CD, vânzătorul s-a uitat pe lista de prețuri și apoi mi-a spus clar: nu există, nu-l am – deși îl aveam în mână, a trebuit să mă las convinsă de realitatea vorbelor lui: CD-ul nu exista. Un ierarh era prin târg, și o doamnă a anunțat: pregătiți-vă că vine Prea Sfințitul; răspunsul domnului de acolo a fost pionieresc: „suntem pregătiți întotdeauna”. În drum spre teatru, din parcul icoanei se auzea o zmucitură teribilă pe care unii o numesc muzică și care face zgomotul să pară armonios și plăcut. Mama venea din partea aia și mi-a zis că este un eveniment de înfrumusețare spirituală și musai să trecem și noi pe acolo când plecăm de la teatru. Mi-a lăsat un gust teribil de amar, un fel de râsu-plânsu, căci primul lucru auzit a fost un băiat de pe scenă care anunța că următoarea melodie avea să fie una „de mesaj”. Letargia și încurajarea urâtului, a prostului gust și a șocului golit de sens, împreună cu revederea unei persoane care m-a dezamăgit și care am simțit că aparținea acolo, m-au întristat letal. Erau mai absurde decât Ionescu, fără să aibă niciun fel de umor, nicio scânteiere de viață. Copiii plecaseră de mult, iar adulții se prefăceau copii cu inocența de mult pierdută și cu coeziunea sufletească întreruptă de evenimente prea multe și prea negândite, care ne urâțesc. Mi-a prelungit cumva senzația piesei, aceea de prea multe scaune și de urlet disperat – diferența era că urletul, recunoscut de Ionescu, era ascuns aici sub masca normalității, a unui estetic care nici măcar urât nu era.

Piesa sclipitoare într-o sală înghețată, care nu râdea și nu știa să aplaude, a fost artă plină de lumină, de umbră și de culoare într-o lume din ce în ce mai gri. Și nici măcar gri colorat.

Lasă un răspuns

