Oameni pe care i-am descoperit în 2009

Ianuarie 13, 2010

Anul trecut am descoperit multe, despre oamenii pe care îi cunoșteam, și mulți alți oameni care au făcut suportabile noile mele descoperiri, nu din cele mai plăcute. A fost un an burdușit cu cărți absolut extraordinare. M-am gândit mult dacă să fac un clasament, dar cred că fiecare are ceva de spus în structura mea intimă actuală, așa că mă limitez la o listă, ce-i drept ne-exhaustivă.

Oana Pellea – Jurnal. Este fantastic să descoperi că mai e cineva care gândește la fel ca tine, și care se simte sufocat de inversarea valorilor, de înrăire, și în același timp poate vedea minunea fiecărei clipe. Oana Pellea este de departe cea mai surprinzătoare și fascinantă personalitate pe care am descoperit-o în 2009. Este o mângâiere extraordinară să vezi adevărul negru pe alb.

Aspazia Oțel Petrescu – Doamne, strigat-am. Cartea asta îmi notează în cap că menirea este să faci urâtul suportabil, să-l transfigurezi indiferent de cât de greu ar fi, pentru că efortul transfigurării ne face mai buni.

Valeriu Anania – Memorii. Mult curaj, coloană vertebrală dreaptă și imens talent de scriitor. Nu numai că nu se poate lăsa din mână, dar te readuce cu blândețe în firescul iubirii, dacă ajungi cumva să ai orizontul blocat de degringolada prezentului.

Octavian Paler – Viața ca o coridă. În timp ce citeam cartea asta mi-am adus aminte că Paler a murit de ceva timp și mi s-a părut un gând imposibil de crezut. M-a făcut să mă simt acasă, și o așa apropiere e ca un balsam.

Iris Murdoch – Castelul de nisip, The Nice and the Good, Under the Net. Bine. Uimitor de ne-postmodernă și de surprinzătoare în felul în care transformă o lectură ușoară în ceva care aduce la suprafață ce aveai de mult în tine, și ți-l oferă ca un colac de salvare. Sunt o potecă spre adevăr, bine și fericire.

Sigur, au fost multe cărți citite în 2009, dar astea simt că mi-au dat ceva în plus, sau mai bine zis că m-au ajutat să descopăr ceea ce aveam deja și trebuie cultivat.

Lasă un răspuns

