Limite

Februarie 16, 2010

De fiecare dată când mă apuc să învăț ceva mă lovesc de niște pereți. Dacă e vorba doar de o acumulare de cunoștințe teoretice, de liste, mă descurc, îmi suprasolicit memoria și apoi uit tot. Așa am făcut în școala generală și în liceu. Am uitat o grămadă de lucruri: biologie, fizică, chimie, tabla înmulțirii, istorie (asta o uitam pe măsură ce o învățam). Le-am descoperit când o nevoie sufletească m-a atras către ele (pelerinajele, florile de pe balcon, anatomie artistică). În general mi s-ar fi părut frumoase de la început dacă nu mi s-ar fi înfipt în cap cu polonicul (poate că această exprimare nu sună prea logic, dar sigur e sugestivă). În schimb e foarte complicat atunci când acumulezi deprinderi. O limbă străină în care trebuie să vorbești și să scrii fără să-ți traduci mereu în cap, arta conversației fără să-l torturezi pe cel de lângă tine, pictură, broderie, cusut, croitorit, etc. În general chestii în timpul cărora nu prea ai timp să verifici totul cu o listă, un dicționar, un manual.

Când m-am apucat de desen, o activitate pentru care nu am talent, răbdare și manualitate, ci numai un scop bine definit, și care mă educă teribil, profesoara mea mi-a spus: acum ai niște limite, niște pereți de care te izbești – ce ai de făcut este să faci cât de bine poți ce te lasă limitele să faci, apoi o să descoperi cum ți le lățesc limitele.

Acum câteva zile un profesor spunea: aici ne întâlnim să ne forțăm limitele. Probabil asta este orice proces de învățare, și tocmai de asta e și eroic. Numai că la explozia de informație din jur, rar ne punem obiective, și nu prea avem timp să respirăm, darămite să recunoaștem că avem limite și să ne luăm la trântă cu ele. Și tot din cauza vitezei, uităm să ne recompensăm pentru fiecare milimetru de limită învins, și pentru împlinirea noastră.

Lasă un răspuns

