Un spectacol cum nu se va mai face niciodată

Februarie 23, 2010

Don Quijote. Da, știu, am mai scris despre el, are statut de obsesie. L-am văzut din nou sâmbătă. Nu cred că aș putea spune mai mult decât titlul postului. Poate doar că e bine să începi și să închei Postul Paștelui cu el. Pentru că este despre sufletul omenesc, pentru că este ortodox, pentru că este ca o flacără ce ne cauterizează bubele, puroaiele, rănile. Don Quijote se joacă din 2005, nu știu cât timp de acum încolo se va mai juca. Este o ardere continuă. Mereu vezi în el ce ai pe dinăuntru, ca într-o oglindă. Dacă ai fost batjocorit, dezamăgit, călcat în picioare, ți se oferă soluția la final. Dacă ești fericit și sigur pe tine îți pregătești sufletul de luptele care vor veni. Mai mult decât orice, Don Quijote este pentru vârste mari și mici, pentru însingurați, populari, alienați, îndurerați, fericiți. Este o încununare, o bucurie și o emoție imensă. Este un strigăt de încurajare în cursa unde mereu se încearcă să fii pus la colț (știu, afirmația asta pare simptom pentru paranoia, dar toți cei care ținem Postul Paștelui știm că nu este așa, ci reflectă teribil de dureros realitatea), este un ghiont înainte, este o empatie profundă și recunoscătoare. Pe scenă se pune lupta sufletului omenesc pentru a rămâne uman, pentru a se feri de orice mașinizare, automatizare, laț crunt al post-postmodernismului.

Ce mi s-a părut fascinant sâmbătă a fost faptul că am fost la Don Quijote cu un elev de-al mamei mele, de 14 ani, care cu ceva zile înainte îmi zisese că e ateu. Pe la 8 m-a întrebat dacă se termina în jumătate de oră, de unde am dedus că s-a plictisit. La 8.30, când încă nu ieșisem din sală, mi-a spus că a fost super, și că se va întoarce. Mă așteptam să fie lezat, plin de nervi, dar se pare că în Don Quijote creștinătatea nu lezează ci vindecă, sau cel puțin arată calea spre vindecare.

După 5 stagiuni (în care a umplut, cu fiecare spectacol, o sală de 1000 și ceva de locuri), Don Quijote este foarte bine legat, foarte continuu, surprinzător și întreg în ciuda faptului că se adresează oamenilor obișnuiți să fie „după cum bate vântul”.

Lasă un răspuns

