Răspunsul

Iulie 15, 2010

Aseară am primit răspuns la întrebări care mă frământă și mă îndurerează de mai bine de doi ani. Iată-l:

„Omul care se află în supărare arată că nu înțelege bine întâmplările pe care le trăiește sau prin care trece și nu știe să vadă degetul și iubirea și înțelepciunea cea de multe feluri ale lui Dumnezeu în viața lui de zi cu zi.

Supărarea înseamnă că sunt un om lumesc, că am voie proprie, că am poftă. Ceva a venit în contradicție cu voia mea sau cu pofta mea sau cu așteptarea mea și, de aceea, m-am supărat. M-ai stârnit și m-am supărat, pentru că eu voiam, pur și simplu, să mă cinstești. Am căzut în sărăcie și m-am supărat, pentru că voiam, pur și simplu, să am bani. Și, după cum am spus, când suntem supărați înseamnă că nu înțelegem bine întâmplările. Până și tunetele și fulgerele, și furtuna, și cutremurul, precum cel de aseară, și cea mai mare clătinare din sufletul nostru vin toate de la Dumnezeu. Până și căderea care ni s-a întâmplat – nu cea pentru care suntem de vină – nici măcar ea nu trebuie să ne arunce în supărare odată ce s-a petrecut, ci să le vedem pe toate ca voie a lui Dumnezeu, Care va conlucra spre bine prin Sfântul Duh (Rom. 8,28).

Să-L simțim, mai întâi, pe Dumnezeu ca pe Dumnezeul a tot harul și ca pe Cel ce ne cheamă la slava Lui veșnică. De vreme ce este Dumnezeul a tot harul și de vreme ce este Dumnezeu Care ne cheamă la veșnica Lui slavă, nu am niciun motiv să simt vreo frământare, vreo supărare, vreo frică. În al doilea rând, cel ce I s-a încredințat I s-a predat. Să mă culc și să mă trezesc cu siguranța că dimineața mă voi veseli și că toate vor merge așa cum am vrut. Nu se pune problema să încercăm nici o dezamăgire dacă sufletele noastre sunt predate Dumnezeului celui Preaînalt.”

(Arhimandrit Emilianos Simonopetritul, Tâlcuiri și cateheze – Tâlcuiri la sfintele slujbe, Arad: Editura Sfântul Nectarie, 2009, p. 117)

Lasă un răspuns

