Căuş de frumuseţe

Septembrie 27, 2010

Miercuri seara am ajuns la Mănăstirea Tismana, unde nu mai fusesem de trei ani şi unde nu speram să mai ajung prea curând. Biserica mănăstirii este în restaurare aşa că slujbele se ţin în muzeu. Când am văzut anunţul m-am întristat, mi-am adus aminte cum am stat la prima miezonoptică din viaţa mea, la Tismana, în biserica mare, şi cum simţeam că-mi curge puroi din suflet. Mi-am adus aminte şi de crucea imensă de pe catapeteasmă, şi m-a durut că nu o voi mai putea vedea. Când am ajuns în muzeu am găsit însă biserică. Cu toate odoarele, cu icoana Maicii Domnului pe care nu o mai văzusem niciodată atât de aproape pentru atât de mult timp, răscolitoare de dragoste şi de blândeţe. Cu racla cu degetul Sfântului Nicodim şi cu alte sfinte moaşte. Şi mai ales cu rugăciunea maicilor şi a Părintelui Bartolomeu. Acum trei ani părintele Bartolomeu m-a văzut şi a venit la mine gata să mă binecuvânteze. La fel a făcut şi acum, doar în rasă, la intrarea în biserică. A venit la noi, la fiecare, şi ne-a luat capul în mâini, ne-a întrebat cum ne cheamă şi ne-a spus „Să fii binecuvântată”. Şi când a ieşit. Şi a doua zi la Sfânta Liturghie, când cădea. Cum m-a văzut, m-a binecuvântat. Cu icoana Mântuitorului de la Sinai (cea mai frumoasă), care te urmăreşte din poarta mănăstirii, în dormitor, pe catapeteasma muzeului-biserică. Cu toată frumuseţea pe care o seamănă în suflet, fără ca măcar să bagi de seamă. Cu Sfântul Nicodim, din raclă şi de sus, neştiut de nimeni, din munţii din prejur. Şi din ceruri. Cu sufletul făcut căuş şi strâns bine, ca să prindă tot şi să nu-i scape nimic printre degete. Când am plecat de la Tismana, după Sfânta Liturghie şi după ce am citit Acatistul Sfântului Nicodim la mormântul pe care singur şi l-a săpat, nu mă mai simţeam. Eram toată suflet, aveam atâta respiraţie, de parcă materia murdară dispăruse. Îmbrăţişam totul, pentru că fusesem îmbrăţişată.

Lasă un răspuns

