Un munte de lacrimi

Octombrie 12, 2010

Acum aproape o lună am ajuns prima oară la Râpa Robilor, la Aiud adică. Aşezată ca o ironie la timpurile de acum, şi ca o ilustrare a adevăratei vieţi, celei de taină, după blocuri. Printre blocuri, în cimitir, bisericuţa mică, în care cobori nişte scări pentru a ajunge la catapeteasmă. În partea unde este catapeteasma este altă uşă, cum intri dinspre cimitir. Treptele pe care le-ai coborât pentru a ajunge la catapeteasma bisericii le ai de urcat pentru a ajunge la osuar. Nişte rafturi pline cu oase curante, frumoase, galbene. Păzite cu transparenţă şi indulgenţă de geamuri. Şi un plâns care îneacă.

Când am ajuns la Aiud toţi cei 20 eram veseli. Ce bine, uite ce repede am ajuns! Când am intrat toţi am început să plângem. Nu a fost nimic logic. Nu cred că putea cineva oferi o explicaţie. Plâng pentru că aici s-a murit pentru mine. Nici nu mi-a trecut prin cap. Toţi am mângâiat cu sufletele oasele din vitrine. Toţi am suit, împreună cu ei, Golgota neamului românesc, când am citit acatistul. Am stat cu lumânări aprinse şi am primit ulei din candela Maicii Domnului şi iconiţe. Fără limite, fără îngrădiri. Acolo unde omenia a fost îngrădită cu sârmă ghimpată de durere şi de chin, noi am fost primiţi cu belşug. Nu am făcut nimic să-l merităm. Cred că nici nu vom putea face vreodată îndeajuns. Câţi suntem în stare să petrecem o singură zi dintr-o viaţă aşa cum ei au petrecut mii? Să răbdăm o singură lovitură, şi aceea democrată, în concordanţă cu drepturile omului. Cu toate astea, cu toate fiţele, neputinţele, aerele şi mândriile noastre, ei se roagă neîncetat pentru noi. Probabil datorită lor primim putere să rezistăm. Dincolo de porţile iadului…

Lasă un răspuns

